Sovint utilitzem les noves tecnologies sense pensar massa
sobre els problemes que comporten, però com a educadors ens hem de plantejar
diferents estratègies per introduir conductes de seguretat en els nostres futurs alumnes, aquells que estan naixent ara.
Si volem utilitzar totes les avantatges que les noves tecnologies ens
ofereixen, també hem d’estar preparats per afrontar els seus inconvenients i
problemes i conèixer tots els perills que ens podem trobar en la xarxa.
Com bé posava en el text de la COMPETÈNCIA PER AL TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL
de Meritxell Estebanell Minguell, Universitat de Girona i de Josefina
Ferrés Font, Universitat de Girona, els aprenents del nou mil·lenni
empren les tecnologies sense por i amb naturalitat, però sovint les utilitzen malament i amb superficialitat perquè només els hi interessa el Facebook, el Twitter, els xats, els jocs, etc. però aquests recursos no estan preparats per evitar per exemple ni el cyberassatjament, ni els problemes que pot comportar no saber que l'usuari és menor, com formes de pagament.
|
Fotografia 1: Mostra de diferents xarxes socials i pàgines web. |
Alguns dels perills pels quals com a futurs educadors i
futurs pares i mares hauríem d’estar preocupats es pel cyberbullying, els
perills de les web cams, els acusadors sexuals i pederastes, etc. I, tot i que
es molt difícil lluitar contra tots aquests perills de la xarxa, amb una sèrie
de prevencions i simples gestos es
podrien evitar.
|
Fotografia 2: Una mà humana es dona la mà amb una de tecnològica simbolitzant la unió entre aquests dos àmbits. |
Per exemple, molts pares estan preocupats per les web cams
ja que gent amb uns mínims de coneixements d’informàtica podria controlar les
web cams dels nostres fills. Per evitar això, el gest més simple es tenir la
web cam tapada amb un gomet o alguna cosa semblant ja que si així, encara que
tinguin la web cam controlada no podrien veure res.
També, una sèrie de mesures
preventives serien no descarregar-se ni aplicacions ni música per llocs de
descàrrega dubtosa ni tampoc obrir correus estranys ni reenviar cadenes de
correus.
Com evitar el cyberbullying? En primer lloc, seria molt
recomanable estar amb els nenes quan utilitzen l’ordinador, però quan son més
grans existeixen una sèrie de mesures amb les quals es pot evitar tots aquests
problemes, per exemple, a les xarxes socials, és recomanable tenir un perfil
privat, no donar moltes dades personals ni de gent que ens envolta en la nostra
informació, triar bé les fotografies que pengem a la xarxa i no acceptar fer amistat a gent
desconeguda.
|
Fotografia 3: No hem d'acceptar mai amistats que no coneguem. |
Per altra banda, si els nostres fills i infants entren en xats
on ningú es coneix és primordial no donar cap dada privada, per descomptat no donar cap informació bancària, no fiar-se de
ningú, parlar amb respecte i demanar que aquest respecte sigui mutu, també per
la persona amb qui està parlant, etc.
En conclusió, amb tot això veiem que internet, tot i ser una gran xarxa
de coneixement que ens pot proporcionar informació, hores d’aprenentatge, d’entreteniment,
de diversió, etc. S’ha d'usar amb molt de compte, ja que els nostres infants, i
nosaltres mateixos estem exposats a un gran risc.
|
Fotografia 4: El món està conectat a través de les xarxes socials i Internet. |
A continuació us deixem el nostre còmic de Pixton, que tracta sobre un nen d'entre 11 i 13 anys que nota que li parlen d'una manera rara per un xat, i decideix explica'ls-hi als seus pares el problema i aquests prenen la desició de realitzar una denúncia a una comissaria de policia urbana.
|
Fotografia 5: El nostre cómic creat a través de Pixton |
Esperem que disfruteu amb el nostre cómic! Fins aviat!